úterý 11. srpna 2015

Recenze: Iracionální muž - dokonale racionální film

Tak se nám sešel rok s rokem a máme tu  zase půlku prázdnin, kterou nám za poslední tři roky krom kalendáře připomínají i nové filmy Woodyho Allena. Iracionální muž je dokonale vychovaný gentleman, který ví jak se má na plátně chovat, aby sluníčkem zmoženého diváka dokázal osvěžit kvalitním dialogovým příběhem, hravým dějem a netvářil se přitom příliš zamračeně. Woody Allen nám v úvodu filmu představí hlavního hrdinu Abe Lucase v takovým světle, že si získá sympatie, které po zbytek filmu neztratí i když si občas připadáte jako amorální krysa po pěti pivech. Sympatie s člověkem, který má totální syndrom vyhořelosti podporují i úvodní dialogy na univerzitě v Braylinu.

Jak už to tak bývá u hlavních pánských hrdinů u filmů Woodyho Allena zejména, v brzké době potkají ženy, které mají na myšlení a především jednání hlavního hrdiny zásadní vliv. Zde však hlavní odpovědnost za pointu příběhu přebrala od žen náhoda, nebo-li z hlediska příběhu "ve správným čase na správným místě". Nebyl by to však Woody Allen, kdyby se ve svých filmech krom základní dějové linky nesoustředil i na vztahovou linii, která v Iracionálním muži funguje nezávisle na hlavním příběhu, ale do který jsou začleněny ty nejvýživnější dialogy. Samozřejmě Abe Lucas je postava, kterou Woody Allen má již dlouhou praxí velmi dobře propsanou, takže umí udržet pozornost, stejně jako vztahy hlavního hrdiny a dvou žen, samozřejmě žen odlišných. Abes si mezi nimi proplouvá s klidem žirafy na pastvě. Abes si totiž našel vlastní psychologickou viagru, která mu postupně a velmi rychle vrací do života emotivní intenzitu.
V závěrečné třetině si Woody pohrál se scénářem, který díky tomu tak trošku pomrkává na diváka a říká a co ty, co by si dělal ty na Abelově místě ? Je to zábavný ? Ani ne ! Je to dramatický ? Ani ne ! Je to poutavý ? Každopádně. Woody to umí nejen s propisovačkou, ale i s obrazem. Interiérové i exteriérové záběry jsou ve výborné koalici a umí navodit dokonale sympaticky ospalou atmosféru.  Hlavní roli Woody Allen svěřil Joaquin Phoenixovi, který opět ukazuje, že sice nemá plakátové jméno, ale za to má oscarové výkony prakticky na přání. Joaquinovým herectvím se vysloveně kocháte a jen přemýšlíte, kolik asi musel chudák spořádat hamburgerů a jiných představitelů zdravé výživy, aby získal Abelovu postavu. To Emma Stone pro ztvárnění své postavy nic papat nemusela, ta si zkrátka odehrála svoje s tím, že si byla vědoma že pod vedením Woodyho Allena se nechybuje a tak její výkon působí dobře a sebejistě.

Woody Allen má velké jméno, což ale taky znamená velké očekávání. O to příjemnější je pak zjištění, že z Woodyho zatím posledního filmu jde lehkost, myšlenková hříčka a pořád zatraceně kvalitní filmařina.