úterý 11. srpna 2015

Gangsterský rozhovory - Jaroslav Kmenta: námět


Jak tak o tom přemýšlím, v některých případech krom filmu, představí Gangsterský rozhovory i jeho tvůrce. Pravda v minulém Gangsterským rozhovoru jsem Jana Pachla odflákl a mohl jsem alespoň říct, že je režisérem a scénáristou dobře hodnoceného seriálu Cirkus Bukowsky. To jsem říci mohl, stejně tak jako jsem mohl říci, že krom režie je u filmu Gangster Ka podepsán i pod scénářem. Mohl, neřekl, ale nyní napravil. Pod scénářem k filmu však není podepsán sám, druhým odpovědným je autor námětu, Jaroslav Kmenta.
Abych řekl pravdu, toto jméno mě na film hodně láká. Jaroslav Kmenta pro mě představuje to malé procento zdejších novinářů, kteří svou práci dělají dobře nebo se alespoň snaží o to, aby jejich práce měla smysl. Už jen to, že někteří naši dnes ji naštěstí bývalí pofidérní politici, tomuto novináři nemohou moc přijít na jméno o něčem svědčí. Možná kdyby bylo takových Kmentů v naší zemi víc, nebyli by politici tak drzý a při svých kauzách tak bezstarostný. Nevadí, alespoň , že někdo takový tu mezi novináři je a dělá svou práci dobře. Na základě jeho dvoudílné knihy Padrino Krejčíř vznikl scénář k filmu Gangster Ka.
"Nečekejte nějakou autobiografii zločince Radovana Krejčíře. Není to film o Krejčířovi. Je to film inspirovaný realitou a mými knihami Padrino Krejčíř. Ale scénář jsme s Honzou Pachlem psali s vědomím, že řadu scén budeme muset hodně posunout do umělecké licence. Řekl bych, že 80 procent filmu je inspirováno naprosto skutečnými událostmi a postavami. Zbytek je licence. Zejména v rodinném životě gangstera Káčka nehledejte prosím podobenství se skutečností. Nevíme a ani nechceme rozebírat rodinné vztahy skutečného Krejčíře. Chceme poskládat příběh zločince, který zasáhl do života společnosti, ovlivnil vysokou politiku a vyvolal řadu skandálů, kvůli kterým padl i policejní prezident.
Měl jsem největší obavu, jak se podaří ve filmové zkratce vysvětlit neuvěřitelně drzé a sofistikované podvody, které se v realitě kolem případů Radovana Krejčíře staly. Spadl mi kámen ze srdce, když to po prvních pracovních projekcích lidé chápali. Nad pasážemi kolem podvodů firmy Čepro jsme s Honzou Pachlem strávili řadu hodin. Uvědomil jsem si, že léta strávená sledováním a analyzováním těchto kauz jsou nepřenositelná. A nedají se jen tak v celé šíři obsáhnout do dvou hodin. V tomto sehrál Honza Pachl klíčovou roli, protože když jsem do něj nakonec hlavní teze podvodů dostal, přišel s nápadem, jak to celé obrazově ztvárnit a vysvětlit.
Scénář a předlohu, nechť hodnotí někdo jiný. Ale podle mě se podařilo režisérovi Janu Pachlovi natočit pravou gangsterku. Má to skvělou atmosféru a vynikající herecké výkony. Jestli máte rádi herecké umění Hynka Čermáka, máte se fakt na co těšit. A nejen na něho."

Rozhovor : Biscop





 

Zdroj: http://divak.pise.cz/9-gangstersky-rozhvory-jaroslav-kmenta-namet.html

Žádné komentáře:

Okomentovat